Liiku sen verran kuin hyvältä tuntuu. Kaikki liikunta on hyväksi!

Päivittäiset kävelylenkit ja hyötyliikunta riittävät, tiukkaa kuntosaliohjelmaa ei tarvita.

Kaikki liikuntamuodot eivät sovellu rakkulamunuaistautia sairastaville. Tällaisia ovat aktiviteetit, joissa on voimakkaiden kontaktien tai munuaisiin ja kystiin kohdistuvien iskujen riski (esim. nyrkkeily, paini, jääkiekko) tai joissa hypyt ja muut liikkeet ravisuttavat kehoa voimakkaasti. Myös ohutta ilmaa tulee välttää.

Vähennä istumista

Uudet tutkimukset ovat osoittaneet, että pelkästään liikunta ja liikkeessä pysyminen eivät ole tärkeitä, yhtä tärkeää on vähentää istumisaikaa. Pitkäaikainen istuminen on terveysriski muista fyysistä aktiviteeteista riippumatta. Kuntosalikäynnit kolme kertaa viikossa eivät siis riitä, jos muun ajan istuu kotona sohvalla television ääressä. Istuminen estää lihasten toimintaa, energiankulutus vähenee sekä diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien riski kasvaa.

On suositeltavaa nousta ylös ja liikkua vähintään kerran tunnissa.

Paikoillaan istuminen voi olla television ja tietokoneen ääressä vietettyä aikaa tai lukemista, liikkennevälineissä istumista tai toisen kanssa seurustelua. Ruotsalaiset ja kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että aikuiset istuvat keskimäärin 7–8 tuntia päivässä, puolet tästä ajasta television ääressä. On suositeltavaa nousta ylös ja liikkua vähintään kerran tunnissa. Positiivinen tieto on, että lihasten ja aineenvaihdunnan aktivointiin ei tarvita pitkiä taukoja, muutama minuutti riittää. Taukoliikkeiden tulee aktivoida isoja lihasryhmiä jaloissa ja/tai käsivarsissa, esimerkiksi kävely huoneessa käsiä heiluttaen, kyykyt tai portaiden kävely.

Mieti myös, miten istumisaikaa voi vähentää.